صنایع دستی یزد

چادر شب

کسی نمی‌داند زندگی مردم یزد دقیقا از چه زمانی با صنایع دستی گره خورده است. اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این مردم اصیل از دیرباز و در طول تاریخ با هنرمندی خود توجه مردم هنرشناس جهان و صنعت‌گران را جلب کرده‌اند. از علل گوناگون گرایش مردم یزد به صنایع دستی می‌توان به شرایط خاص جغرافیایی، وضع معیشت و دور بودن از مرکز کشور اشاره کرد. زد شهر فرهنگ، تاریخ و شهر هنر و معماری است که در هر گوشه و کناری از آن زیبایی های زیادی وجود دارد که نظر هر نوع بیننده ای را به خود جلب می کند. وجود این زیبایی ها و همچنین وجود صنایع دستی فراوان باعث شده است که این شهر یکی از گردشگر پذیر ترین شهر های ایران باشد و همین امر یکی از دلایل زنده ماندن این صنایع در طول تاریخ بوده است.

خرید سوغات و صنایع‌دستی هر شهر یکی از جذابیت های سفر به آن شهر می‌باشد، بخصوص شهر جهانی یزد که در هر زمینه ای سوغات خاص خود را دارد و در بین همگان معروف است.

برخی از سوغات و صنایع‌دستی یزد عبارتند از انواع شیرینی جات، حلوا ارده، سرامیک و سفال، کاشی سازی، زرگری، زیلوبافی، شعربافی، ترمه بافی، فرش بافی، شمد، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب بافی، گیوه‌بافی، حصیربافی، روفرشی، سفره، قلم ‌زنی، موتابی، نمدمالی، تخت‌کشى، آهنگرى و مسگرى سنتى، بافت پادرى و کف پوش، پلاس، کرباس‌بافى و.. .

از نمونه صنایع دستی یزد که فروش آن را نیز سایت حوله یزدی همیشه بهار انجام می دهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

چادر شب یزدی

یکی از صنایع دستی یزد، چادر شب است. چادر شب نوعی از پارچه است که به صورت رنگارنگ بافته می شود و طرح هایی چهار خانه دارد. الیاف به کار رفته در ساخت چادر شب از جنس پنبه است و در دو نوع مختلف ساخته می شود. یک نوع که نوع نازک تر چادر شب است و به نوع رختخواب پیچ معروف است و نوع دیگر که به چادر شب صحرایی معروف است و مدل ضخیم تری از چادر شب است. چادر شب صحرایی معمولا برای جا به جایی محصولات کشاورزی استفاده می شود.

شمد بافی

شمد از دیگر منسوجات مختص استان یزد است که جزو صنایع دستی این استان است که به عنوان رو انداز استفاده می شود. این پارچه نازک به طور کلی در رنگ های جذاب و روشن و در دو طرح راه راه و چهارخانه بافته می شود. جنس الیاف به کار رفته در شمد نیز از جنس پنبه یا در برخی حالات از جنس ابریشم مصنوعی است.

محصولات دیگری نیز از صنایع دستی یزد وجود دارد که می‌توانید با بازدید از صفحه فروشگاه حوله همیشه بهار یزد آن‌ها را مشاهده و خرید فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *